Toronto & Niagara Falls - Reisverslag uit Toronto, Canada van Joke Jacobs - WaarBenJij.nu Toronto & Niagara Falls - Reisverslag uit Toronto, Canada van Joke Jacobs - WaarBenJij.nu

Toronto & Niagara Falls

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

20 September 2014 | Canada, Toronto

Pas 2 dagen onderweg en het lijkt wel een week. Een strakke organisatie is een vereiste als je maar korte tijd in de 3 grote steden wenst door te brengen. Onze vlucht verliep voorspoedig, wel even wennen dat je om 11:30 warm eten krijgt maar dat is om je alvast in de tijdzone van bestemming te krijgen. In no time hadden we de bagage en stonden we bij de ATM en hadden we een taxi, die ons zonder te bedonderen bij ons hotel t/o het Fairmont on downtown TO bracht. Eerste aktie was de tour naar de falls boeken, 2e aktie de straat op om verkenning uit te gaan en de afmetingen van de stad te leren. In de Irish pub (best pub on town) werd het strijdplan verder gesmeed om ons op de been te houden tot minstens 19:00 voor sunset vanaf de Panoramabar.
Op straat was het lekker cool, en gelukkig was de zon tevoorschijn gekomen wat het aangenaam maakte om te wandelen richting Old town, naar de St.Lawrence market, zo'n mooie foodmarket waar de vissen, kazen en hompen vlees mooi lagen uitgestald. A's favorite: de Tomohawk steak, lichtbeelden volgen later. Verder zijn we Yonge street afgewandeld, een heeel lange winkelstraat met gevarieerd aanbod, langs Eaton center, een megamall met op een pleintje ernaast een oud kerkje om maar even het contrast te noemen. Meer noordelijk werd Yonge street wat doggier, maar ook dat heeft charme. Uiteindelijk hebben we de hele afstand gelopem naar Bloor street alwaar onze cocktailafspraak stond, we waren alleen een beetje vroeg en voelden ernstig de slaap opkomen. Gelukkig konden we terecht op de 51e etage, niets te vroeg want het was best koud daarboven en nu scheen de zon tenminste nog. Mooi uitzicht over de stad aan onze voeten en Lake Ontario iets verderop. Zowel links als rechts waren zeilwedstrijden te volgen en verderop de start- en landingsbaan van TO national airport, dus entertainment genoeg. Nog even binnen de sunset bekeken ( buiten werd het echt te fris) en teruggelopen naar het hotel terwijl overal de lichtjes aangingen in de schemer. Voor de 4e keer die dag nog wat gegeten in de hotelbar, met op de axhtergond baseball TO -NY Yankees en toen ingestort op bed. Om 3 uur wakker en nog maar eens omgedraaid.
Vrijdag de 19e half acht op, ontbijtje scoren bij de Starbucks en waxhten op de bus terwijl werkend Toronto aan ons voorbij trok daar wij vlakbij het station stonden. Bij ca 12 graden en northerly winden gaat men gekleed van zomers (korte broek/ t-shirt) tot alvast lekker winters. Helaas liet onze bus 3 kwartier op zich wachten, brrrrr. Maar roen die kwam was het binnen lekker warm. Een dagje tourist spelen op weg nnar de Falls en ik moet zeggen , ze zijn indrukwekkend. Het 1ste wat je ziet is het US gedeelte, en pas op het bootje krijg je de hoefijzervorm van het CA gedeelte pas goed door. US heeft de bekende Maid of the MIst met blauwe jasjes, wij kregen rode poncho's uitgedeeld, met capuchonnetje. Iedereen verdrong zich aan de boorden van de boot voor het beste plaatje. Dat veranderde snel toen we eenmaal in de buurt van watersluier van de Horeshoe falls kwamen en er een regelrechte regenbui over ons werd uitgestort. Menigeen vluchtte benedendeks, alleen de bikkels tristeerden de nattigheid en probeerden de lens droog te houden. Al met al een hilarische ervaring. De andere straat in Niagara die wij bezochten droop van de wanstaltigheid in de poging de tourist te verleiden tot.....
Gelukkig gingen we verder naar het andere uiterste, Niagara on the Lake wat in 'historische staat' (denk ca 1880) wordt gehouden en waar het vol zit met heerlijke en eerlike winkeltjes. Een uurtje rondsnuffelen was wel wat kort helaas, maar er moest ook nog wijn geproefd worden, de beroemde ice-wine. Doe ons maar gewoon een savvie en een merlot dan zijn wij tevreden. De bus bracht ons weer tegen schemering in de stad, en we besloten niet meer de CN tower op te gaan, en A zei dat Enrique Iglesias die avond uitverkocht was, dus dan meer een hapje eten en wat drinken alvorens weer snel in dromenland te gaan verkeren.
Vandaag zaterdag is het aanmerkelijk rustig op straat, we hebben mondvoorraad voor op de trein gekocht, alsmede een lekker zaterdagkrant die Schotland op de voorpagina heeft en zijn in trein 62 op weg naar Montreal gestapt. We laten de zieke Rob Ford achter en wensen hem sterkte, zijn broer gaat de campagen overnemen, en we bereiden ons nu voor om in het frans aangesproeken te gaan worden. We hebben 28 uur in Montreal, dus dat wordt alleen maar even sfeer snuiven. Maar als je ziet wat we in 48 uur al hebben meegemaakt, dan kan het wel weer eens een flink verslag worden.

• 22 September 2014 - 17:41

Ingrid Van Raalte:

Zo Arnoud en Joke, jullie maken weer een mooie reis. Fijn dat wij hier er van mogen genieten, nu ook nog foto's erbij, dan is het compleet. Geniet ervan. Tot het volgende verhaal.

• 23 September 2014 - 09:08

Ellen:

Heerlijk om zo mee te reizen...ik geniet met jullie mee!! xxx