Hong Kong, Fukuoka en Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Joke Jacobs - WaarBenJij.nu Hong Kong, Fukuoka en Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Joke Jacobs - WaarBenJij.nu

Hong Kong, Fukuoka en Nagasaki

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

11 November 2016 | Japan, Nagasaki

De dag die je wist dat zou komen, woensdag 9 november, verrastte de hele wereld met de verkiezing van Trump. Tijd om de koffers dicht te doen en naar Schiphol te vertrekken, waar ze voor 2 koffie en 1 saucijzenbroodje 11,30 durven te vragen.
11 uur later waren we op Hong Kong airport en na 4 uur wachten aldaar bracht een comfortabele 777 ons naar Fukuoka, alwaar een malse regenbui ons wachtte, dat kon er ook nog wel bij.
Eenmaal in de aankomsthal kreeg de groep van Fox zijn vorm en werd de bus in gewezen door onze Japanse gids Rumi en de Nederlandse Dustin. Het grote namenspel kon beginnen, 24 medereizigers leren kennen.
Nog steeds in de stromende regen, voorzien van hotelparaplus waagden we ons langs de oevers van de rivier naar ons eerste Japanse diner, in buffetvorm, om er in te komen ergens in een grote mall. Na het diner nog even een pub opgezocht om de grote briefjes stuk te slaan en de jetlag met bruut geweld tegen te gaan. Vervolgens slapen als een roosje tot de wekker van 7 uur. Dat lijkt vroeg en dat is het normaal ook, maar vanwege de jetlag was het te doen. ontbijt in een mix van Europees en Japans eten, goed te doen. Onde reen stralend zonnetje vertrok de bus voor een 2,5 uur durende rit naar Nagasaki. Bij een geplande pitstop kreeg ik een eerste indruk van de diversitiet in koek- snoep- en andere mondvoorraad, van bizar tot prachtig verpakt, ook al heb je geen idee wat er in zit!j
En het zinkgat, daar hebben we niets van gezien..
De volgende stop was bij het Piece Memorial Park, ter herinnering aan de 2e atoombom die tijdens WO2 op Japan zijn gegooid. Een mooie herinneringsplek, met zelfs het hypoconter van de ontploffing aangegeven, om even tot bezinning te komen. Net voordat we weg zouden gaan begon er een schoolklasje, met gele petjes, net Minions, een lied te zingen, wat de plek nog meer deed verstillen gek genoeg. Mooi.
Dan door naar de NL-se inbreng in de Japanse handel, sinds meer dan 400 jaar, middels een bezoek aan Dejima. Voorheen een eilandje voor N., nu volledig in de stad gegroeid, maar wel tot een historische plek gerenoveerd, alwaar ik de hoofdpersoon van 'The 1000 autums of Jacob de Zoet' afkomstig van het schip de Liefde' goed kon voorstellen. Daarna door voor de lunch naar een typisch tempura restaurant, met tatami matten, dus schoenen uit, en gelukkig lage stoelen voor de Europese gasten. De bentobox bleek na opening allerlei heerlijke en spannende gerechten te bevatten, en na enige uitruil kon er gegeten worden, met stokjes natuurlijk.
Het late middagprogramma bestond uit het bezoek aan de Hollandse helling en aan Clover Park en Garden. Dat bracht ons deels terug in de tijd, in de muziek (mw Clover stond model voor Madama Butterfly), maar vooral op grote hoogte met een prachtig uitzicht over de baai van N. Tot slot een indruk van wat er tijdens het 3-daags N-festival gebeurt, met drakendansers, Yakuza (maffiamaatjes) en kleurrijke boten met symbolen daarin.
De avondopdracht was voor het eerst zelf eten zoeken/ regelen, waarbij gids D ons eerst naar Chinatown loodste en uitleg gaf hoe de plastic gerechten in de etalage model stonden voor wat je op je bord gaat krijgen. Onze keuzes bleken zeer smakelijk en bieden hoop voor de nabije toekomst! Daarna nog even met een clubje mensen langs de waterfront van Dejima Harbour een afzakkertje genuttigd met daarbij live muziek van de soloartiest voor de extra sfeer. Na de felcitaties aan een bruidspaar dat daar gezellig met zijn 2-en zat te vieren is er in gezamenlijkheid de weg terug naar het hotel gevonden. Morgen begint de dag al om 6:15, wat een waanzin, maar het beloofd gelukkig wel mooi weer te worden. Na de regen in F mogen we overigens niet klagen. Het is hier tussen de 15-20 graden, wat frisser als de bewolking erbij komt, en vandaag was het de hele droog.nu is het hoog tijd voor wat rust- wordt vervolgd......

• 11 November 2016 - 19:36

Marike: